بازدید از پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف

بازدید هیات نظارت ، ارزیابی وآمایش آموزش عالی استان تهران در تاریخ دوشنبه ۱۴۰۱/۹/۲۲ از پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف

۲۳ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۴ کد : ۳۱۹۲۰ اطلاعیه ها بازدیدهای هیئت استانی
تعداد بازدید:۱۴۵
بازدید هیات نظارت ، ارزیابی وآمایش آموزش عالی استان تهران در تاریخ دوشنبه ۱۴۰۱/۹/۲۲ از پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف

براساس ماموریت محوله از سوی مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت عتف برای بازدید و تهیه گزارش وضعیت و ارزیابی عملکرد سه پارک علم و فناوری دانشگاهی به منظور تصمیم گیری در تبدیل مجوز یا ارتقای گروه بندی و ارائه گزارش به معاونت محترم فناوری وزارت عتف؛ در دومین برنامه این بازدیدها، در تاریخ 22 آذر 1401 کارگروه تخصصی اداره کل نظارت، ارزیابی و آمایش آموزش عالی استان تهران از پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف بازدید به عمل آورد.

در این بازدید که 8 ساعت به طول انجامید، در نشست اولیه با رئیس و معاونان محترم پارک ،ابتدا گزارش فعالیت‌ها و دستاوردهای پارک ارائه نموده و بیان داشتند که فعالیت‌های مرتبط با کارآفرینی و شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه صنعتی شریف که به تدریج از سال 1379 توسعه یافته بودند، از سال 1395 با برنامه تاسیس پارک علم و فناوری به صورت یکپارچه زیر نظر پارک قرار گرفت.همچنین ناحیه نوآوری شریف با شعار «کانون امید و ارزش‌آفرینی» در دی‌ماه ۱۳۹۷ به طور رسمی به جامعه فناوران و نوآوران معرفی شد. این فضای نوآور با وسعت ۲۵۰ هکتار شامل 600 کسب‌وکار فناور و نوآور در حوزه صنایع مختلف است که برای «خلق ارزش مشترک» متناسب با مأموریت، توانمندی و شایستگی محوری به ایفای نقش می‌پردازد.

سپس نظرات و دیدگاههای کارگروه بازدید مطرح  و سوالات و ابهامات مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در چارچوب این گفتگوها ، آقای دکتر شاه حسینی مدیرکل نظارت و ارزیابی استان با اشاره به موضوعاتی همچون بررسی و ارزیابی ساختاری، نهادی و عملکردی، پیشنهادها و نقطه‌نظراتی در راستای رفع نواقص، بهبود و ارتقای کیفیت و جایگاه پارک ارائه کردند. آقای دکتر احسان چیت ساز عضو کارگروه تخصصی نیز اشاره کردند که انباشت دانش در این پارک به صورت یکپارچه اتفاق افتاده و این موضوع بسیار ارزنده است و البته فرایند تیم سازی موضوع بسیار با اهمیتی است و جهت جلوگیری از ریزش و فروپاشی تیم ها ضروری است تا روی این مقوله تعامل بیشتر صورت گیرد. آقای دکتر هدهدی نیز بیان داشتند که با عنایت به آنکه در مرداد ماه سال 1400 شورای گسترش موافقت اصولی تأسیس پارک علم و فناوری را  به مدت دوسال تمدید نموده است، ضروری است که به الزامات آیین نامه های ناظر بر صدور مجوزهای پارک های علم و فناوری و تبدیل وضعیت و ارتقای آنها توجه شود. همچنین بر ارسال نتایج پایش برنامه راهبردی پنجساله قبلی پارک تأکید نموده ، تدوین و ارائه برنامه راهبردی جدید را یادآور شدند.

آقای مهندس دهبیدی پور مدیر پارک دانشگاهی شریف نیز در بار موارد طرح شده توضیحاتی را ارائه داده و بر ارسال مستندات و اطلاعات مد نظر هیئت ناتک استان تاکید نمودند.  ایشان در باره ناحیه نوآوری شریف مطالبی ارائه و اظهار داشتند که هویت بخشی به ناحیه نوآوری شریف در اطراف پردیس اصلی دانشگاه و کمک به رونق کسب‌وکارهای فناوران مستقر در این ناحیه یکی از برنامه های مهم پارک محسوب می‌شود. همچنین استقرار شرکت ها در پارک دردو گروه سرویس گیرنده و سرویس دهنده انجام می شود و استقرار شرکت ها در ناحیه نوآوری شریف الزاما به معنای بهره مندی و استفاده از خدمات پارک و معافیت مالیاتی نمی باشد. در ادامه مباحث، نکاتی که در بررسی مستندات و کاربرگ دریافتی از پارک، توسط خانم دکتر احمدزاده کارشناس اداره کل نظارت و ارزیابی استخراج شده بود، طرح و بررسی شد.

سپس، فضای فیزیکی و امکانات و شرکت های فناور مستقر دربرج فناوری شریف، دانشکده هوا فضا و دیگر بخش های دانشگاه مورد بازدید قرار گرفت و فعالیت ها، نظرات، مسایل و حوزه های کاری هسته های دانشجویی، شرکت ها و مراکز مستقر از نزدیک بررسی شدند.

 گزارش نهایی ارزیابی وضعیت و عملکرد پارک مذکور پس از جمع بندی بررسی ها و تحلیل نقاط قوت و نقاط قابل بهبود به مرکز نظارت وزارت عتف ارسال خواهد شد.


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.